Stora barriärrevet! (torsdag 16/06/2011)

Idag blev det till att kliva upp vid typ 6 på morgonen för att hinna in till Cairns och till 07.30 då vi skulle var där för att hinna med båten ut till stora barriär revet. Båten gick 08.30 men vi var tvungna att vara där 07.30 för att checka in, vilket innebar att vi var tvungna att åka senast 7 för det tar typ en timme in till centrum med bil in till dit vi åkte.

Jag packa med lite varmare kläder idag för jag vet av egen erfarenhet att även om det är fint väder ute så kan det blåsa jättekallt ute på öppet vatten. Och även om båten är vindtät så kan det vara skönt att värma sig efter att simmat i havet.

När allt var packat och klart och alla redo så åkte vi. Klockan han dock bli 5 över sju innan vi begav oss iväg. Som tur var hann vi in till Cairns innan morgontrafiken hade börjat på riktigt och vi kom till parkeringen ca 08.40. Vi parkerade bilen en kort promenad från båten och hamnen och gick sedan in. Vi möttes av en jättelång kö av människor som ville med alla olika typer av båter ut till revet. Men innan man kunde gå ombord var man tvungen att köpa biljetter eller hämta ut sin biljett i ett särskilt hus på kajen. På insidan påminde det jättemycket om en flygplats. Alla bolag hade sin check-in/bokning och det var samma slags kö-band och sick-sack köer som på flygplatser.

När vi fått vår biljett ställde vi oss i kön med alla andra ivriga resenärer. Vi fick först lov att gå igenom en säkerhetskontroll för att de skulle se att vi inte hade några bomber, eller ja att vi inte var terrorister. Tydligen tror de att Australien ska bli nästa land som blir drabbat av terrorister. Men vi passerade alla testet av väskor och gick ombord på vår båt.

Väl på båten berättade de lite snabbt om att vi skulle ha två olika slags informationsmöten. Ett för de som snorklade och ett för de som skulle dyka, båda 09.10. Vi hade bara anmält oss för att snorkla men man kunde pröva att dyka gratis och sedan välja om man ville göra det också. Jag och Dominic var rätt taggade på att dyka så vi gick upp på övervåningen för att gå på det mötet medan Romelia och barnen stannade där nere för att lyssna på snorklingsmötet. Vi fick lära oss om olika undervattenstecken, hur utrustningen fungerade och vad som var viktigt att tänka på m.m.

När det var klart vid 10-tiden bytte jag om till min bikini och smorde in mig med solkräm. Innan jag var helt klar så var vi framme vi revet och man kunde börja snorkla/dyka. Jag och Dom hade dock hamnat i sista gruppen för att dyka, grupp 8. Varje dykgrupp var på 4 personer, utom vår grupp där var det bara vi två. De hade två instruktörer och de skulle ta ca 15 minuter per grupp. Så det skulle ta ca 1 timme innan vi fick dyka, men tror det tog längre. Hur som helst så spelade de ingen roll. De var rätt skönt att få snorkla och utforska revet själv först. Jag tog mina simfötter som jag prövat ut direkt jag klev ombord på båten och min snorkel och hoppade i vattnet så fort jag var redo. Det var rätt varmt i vattnet även om det är mitt i deras vinter, ca 24°C och att simma utan våtdräkt var inget problem om man var svensk. Barnen hade dock våtdräkt och Romelia skulle behövt en för hon blev superfrusen efter första revet. Vi åkte nämlgien till två olika delar av revet. Varav den andra var det om man kan säga så aning bättre delen.

Jag tog massor med bilder med kameran. JAg tog bra många fler än Romelia och Dom och deras familj men det kan berott på att jag var i vattnet typ hela tiden. Under det första revet gick jag bara upp för att dricka lite snabbt några gången. Men så fort man kom upp ur vattnet blåste det superkallt så jag hoppade tillbaka igen så fort jag kunde för det var mycket varmare i vattnet. Jag gick även upp för lunch vid 11.30. De hade riktigt god lunch med fisk, sallader, pastasallad, korv, kött, räkor, mackor, te/kaffe m.m. När vi var mitt i lunchen kommer det och säger att det var vår tur att dyka nu men vi kunde få 5 minuter på oss att käka klart. När jag käkat klart gick jag och gjorde mig redo för att dyka. Jag hade fått låna Romelias rash-shirt, typ en bad t-shirt, eftersom hon inte skulle simma nå mer på detta rev för hon var genomfrusen. Efter jag fått på mig mitt viktbälte fick jag sätta mig på kanten av båten, typ en trappsteg som gick ner i vattnet. Sen fick jag ta på mig syrgastuben som en ryggsäck samtidigt som jag tog på mig mina simfötter och simglasögon m.m. Sen blev det dags att hoppa i och dyka ner under ytan. Men jag fick lov att flyta upp igen på en gång för de hade inte satt fast min syrgastubsryggsack ordentligt så den flöt upp över ansiktet på mig så jag kunde inte se nått... Så fick lov att fixa det innan jag återigen dök ner. Denna gång gick det bättre. Vi fick dock lov at hålla tag i båten först och göra två test. Det första testet var ett test som gick ut på att ta bort all luft i simglasögonen. Det andra gällde att man skulle klara att ta ut syrgastuben ur munnen, den fylldes då med vatten. Sen gällde det att sätta den mot munnen och blåsa ut allt vatten innan man kunde andas som vanligt igen. Båda testen gick bra och vi kunde välja om vi ville dyka eller inte. Vi ville båda dyka men var under det första dyket tvungna att hålla armkrok med instruktören. Det var hur coolt som helst att dyka och vi fick bland annat se en jättestor typ mussla (fast de heter inte så) som vi fick känna på. När vi tog i den så stängde den sig.



Det hela tog slut alldeles för snabbt. När vi var klara var det dags att åka vidare. Vi åkte till nästa rev typ 30 minuter bort. Medan vi åkte drack jag en kopp te för att inte bli lika frusen som Romelia. Sen när vi kom dit var jag snabbare i vattnet. Efter en liten stunds snorklande insåg jag att jag hade varit så uppspelt efter första dyket att jag glömt att boka ett andra dyk. Så jag skyndade mig upp ur vattnet och bokade ännu ett dyk. Det skulle dyka om ca 10 minuter, men sen ändrade de sig och sa att de skulle göra oss klara på en gång. Så jag gjorde mig klar genast och vi begav oss iväg. Denna gång behövde vi inte hålla armkrok med instruktören utan fick dyka fritt. Vi fick även vara under vattnet längre ca 30-40 minuter. Men tiden bara flög iväg. Vi hann dock se och göra massor under den tiden:


en liten sjöstjärna


bit av korallen


jättemussla


sjögurka, den käakr snad och bajsar sedan ut den renare.


konstig sjövarelse



Dom dök inte denna gång. Han kunde inte dyka samtidigt om mig för Romelia var ute på en annan lite båttripp och han ahde hand om Kiera och det visade sig sedan att min dykgrupp hade varit den sista. När jag dykit klar hann jag dock snorkal lite mer och ajg fick även med mig Romelia de sista 10-20 minuterna. När de blåste i pipan för att säga att det var dags att gå upp var det med tunga simtag jag simmade tillbaka till båten. Vi hade varit vid detta rev i 2 timmar, likadant med revet innan. Men jag hade kunnat stanna så mycket längre!



När jag kommit upp ur vattnet som sista man (och den som spenderar mest tid i vattnet av alla) gick jag och satte mig uppe på övervåningen, mot väggen där det var vindstila och solae lite i solen. Det var riktigt skönt det med, men så fort båten började köra blev det för kallt och jag gick in igen.

Väl inne bjöds vi på ananas, vattenmelon och rock melon. Lite senare fick vi även kex, ost och vin + att en av de som jobbade på båten sjöng för oss typ den 1,5 timmars långa resan tillbaka till land.

När vi kom iland vinkade vi hej då till besättningen som stod uppradade på bryggan. Alla som dykt fick ett diplom och sen begav vi oss ut på en promenad runt Cairns. Eftersom vi bodde ca 30 minuter utanför hade vi inte sett mycket mer av Cairns än ALLA trafikljus. JAg har aldrig i mitt liv sett så många traikljus på ett och samma ställe. De var i precis varje korsning om man körde på huvudgatan. Men vi lärde oss att köra på en bakgata.

Men nu hade vi ingen bil att oroa oss för, för den var redan parkerad och betalt på parkeringen. Vi gick istället och köpte glass och njöt av solen. Romelia köpe supergod glass på ett ställe. Om jag åker in till Cairns igen ska jag köpa glass där. Men jag och barnen köpte glass på ett ställe som hette Cold Rock. Man kunde blanda i typ vad man ville i glassen, Mars, twix, snickers, nötter, massa olika slags godisar osv, choklad, såser osv.

Vi åkte sedan förbi ännu en lekpark på vägen hem och sen åkte vi förbi en fisk shop där vi köpte fisk till middag. Efter middag var alla rätt trötta så vi var inte uppe så mycket längre utan gick isäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0