regnskogen (onsdag 15/06/2011)

Onsdagsmorgonen blev även den en tidig morgon. Jag klev upp vid 6 för vi skulle gå en prmenad längs stranden på morgonen. Innan vi ens hunnit ut ur anläggningen på en hektar, eller precis när vi var vid utgången hörde vi ett praslande ljud och ljudet av någon som knäcker en kvist. Men det kom bara stötvis och det blev högre och högre och rätt som det var hoppade en känguru fram bakom busken. Jag vart helt ställt och fick fram ett litet messkrik. Kängurun blev iaf rädd för mig/oss och gjorde en helomvändning och hoppade tillbaka in i skogen igen. Coolt att se en vild känguru på så nära håll dock. Såg förresten en på flygplatsen direkt när jag landade på cold goast från flygplanet men denna var mycket närmare, kanske 20 meter bort.

Efter vi sett vår käkguru fortsatte vi vår promenad ner på stranden. Vi hann dock inte gå så långt innan vi var tvungna att vända igen för att gå tillbaka hemmåt för att hinna göra oss klara för att åka till sky rail så vi var där vid 9-tiden.

Vi kom dit precis 9 och Romelia hade redan förköpt biljetterna så vi behövde typ bara checka in så fick vi våra biljetter i handen. Vi åkte upp i sky rail i en typ gondol (liten kur). Under oss bredde regnskogen ut sig. Dain Tree som den hette är den äldsta regnskogen i världen.

Vi hade tre stopp på vägen upp till kuranda som är en stad mitt inne i regnskogen. Det första stoppet var en liten vandrarstig. Det andra stoppet likaså + att man kunde se ett vattenfall. Det tredje och sista stoppet var Kuranda. Där gick vi runt och kollade i lite affärer och barnen köpte glass.



Vi såg även ett fjärilsställe. Skillnaden mot detta fjärilsställe och de jag besökt i Auckland var att detta ställe födde upp sina egna fjärilar medan de i Auckland importerade in sina. Så alla fjärilar som jag såg idag lever naturligt i regnskogen.



De hade även en marknad som vi tittade runt lite i efteråt. När vi var less på att gå omkring där åkte vi sky rail tillbaka ner igen. Denna gång utan att stanna och gå de andra stigarna.

Sen medan vi redan var i Cairns åkte vi och betalade för vår båttur till stora barriärrevet inför morgondagen. Tydligen skulle vi ha gjort det redan igår men när vi kom dit så sa de att vi hade kunnat betala det i samband med båtturen. Men eftersom vi redan var där betalade vi det med en gång. Vi köpte även till en undervattenskamera som vi hyrde och sedan fick en cd skiva var med bilder. Det blev billigare än att köpa en engångskamera + att bilderna säkert blev bättre.

Sen åkte vi och badade i havet. Jag tog och Romelia (halft) tog ett nabbt dopp innanför inhängat område. Man kan nämligen inte bada i havet här ananrs p.g.a hajar, krokodilen, stingrockor, maneter m.m. Men krokodilerna håller tydligen hajarna borta, inte för att jag vet om det är bra eller inte... nu är det i alla fall för kallt i vattnet för de flesta stingrockor och maneter :)



SEn åkte vi och köpte middag och idag bjöd jag på färska räkor ^^

innan vi åkte hem hann vi med att bada lite i en pool med rushbana på hotellanläggningen


Senare på kvällen åkte vi till night markets. Det var ett köpcenter eller typ mer marknadsstånd i köpcentret som ahde öppen mellan 16.00-22.00. Vi kom dit vid 20.30 och stannade till 22.00. Sen åkte vi hem och gick raka vägen i säng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0