dags för hemfärd igen (lördag 18/06/2011)

Remelia väckte mig vid typ 4 kanske(?) för att jag skulle krypa ur min sovsäck så att hon kunde packa ner den. Sen gav hon mig en filt från en av barnens sängar. Eller jag vet inte riktigt om det kalals väckning, för jag vaknade aldrig riktigt. Så fort jag kommit ur sovsäcken och fått min filt somnade jag om igen. Jag hörde aldrig när de lämnade huset. Jag behövde inte åka nu för mitt flyg gick inte förrän 23.00 ikväll och jag behövde inte vara på flygplatsen förrän typ 21.00

Jag sov sedan till typ 06.30 och somnade om och sov till 06.55. Jag gick upp tog min morgondusch, käkade frukost och packade i ordning de sista sakerna, typ tandborste, schampo, pyjamas, och mat. Jag hade fått lite av maten som vi köpt så hade packat ner: 3 mackor, ett äpple, 2 bars, en avokado, en birk tonfisk, lite mjölk, wasabikryddade macadaimia nötter och två vattenflaskor.

När allt sedan såg snyggt och prydligt ut i lägenheten, ingen disk och alla mina saker i resväskan + alla sängar bäddade tog jag mina grejor och begav mig iväg till bussen mot Cairns. Den gick 08.16. Jag hade säkert (enligt Romelia iaf) kunnat ta bussen som gick 09.16. Men jag ville inte chansa och kanske överraskas av hon som ägde lägenheten. För hon visste inte att jag skulle stanna här och de hade bara betalat för 4 pers. Medan jag väntade på bussen hann jag se två ödlor leka i lövenhögen på marken.

Jag åkte sedan in med bussen till Cairns där jag hittade ett hotell som hade lås så jag kunde låsa in mina stora feta resväska och lite andra minre prylar som jag inte behövde idag. De hade även datorer så jag köpte internet en timme och kollade så att mina flygtider fortfaranade var samma, läste mina mail och uppdaterade min blogg lite snabbt. Men flygtiderna verkade vara samma, inget ändrat eller inställt pg.a askomolnet i chile.

När jag var klar vid datorn, lånade jag toan och bytte om till min bikini. Sen gick jag ner mot stranden/poolen. Men först gick jag förbi en markand så tog en snabb titt där innan jag la mig ner på en liten strandplätt vid Cairns stora pool mitt i centrum. Det går nämligen inte att bada i havet här som sagt och Carins strand är som den i Clarks beach - det är ebb mest hela tiden.



Jag hade fått sms från Kylie som sagt att de inte kunde hämta mig för de var i Cambridge. Så jag messade Romina och hon skulle hämta mig från flygplatsen. Jag fick ett sms från jetstar att mitt flyg var försenat ca timmar och skulle inte avgå förrän 01.50 (istället för 23.00). Så jag nämde det och sa att hon kunde hålla koll så det inte blev mer försenat tills imorrnbitti då hon skulle hämta mig.





Jag låg och stekte en stund innan jag tog ett supersnabbt dopp i poolen. Det blir dock lite knepigt att bada allt för länge när man har alla värdesaker kvar på land. Sedan lade jag mig ner för att torka innan jag drog på mig kläderna och gick och köpte en glass. Det blev 3 skopor glass till lunch: Hasselnöt, blodapelsin och mörk choklad. Supergod glass, från samma ställe som Romelia köpte sin glass i torsdags efter vi dykt. Jag satte mig ner vid vattnet och käkade min glass. Fick bland annat se en helekopter lyfta på ca 100 meters håll.




När jag käkat min glass gick jag och solade igen. Fast denna gång på en mindra packad gräsplätt en bit bra mycket längre bort från poolen. När jag kände för ännu ett dopp sökte jag mig närmare poolen, tog ett dopp och la mig för att torka igen. Man torkade himla fort. Det började bli sent och jag ville inte vara blöt om solen skulle gå ner eller det skulle bli kallare så när jag egentligen kände för ännu ett dopp gick jag istället förbi marknaden ännu en gång.  Men precis som tidigare hittade jag inget. Men det var kankse inte så konstigt, för det var samma marknad.


Sedan letade jag upp en internet café i hopp om att någon skulle vara inne på skype, men icket. Klockan var ändå 815-9.15 svensk tid. Skickade några mail till Romina (hade slut på pengar i mobilen sedan allt smsande) och till mamma. Sen gick jag och kollade vilket tid de låste ytterdörren till hotellet där jag hadem in väska, men det var inte förrän efter 22.00 så det var lungt. Sen gick jag och käkade middag. Klockan var nu efter 6 på kvällen. Jag gick återigen ner till pollområdet där jag sett att det fanns massor med parkbänkar och BBQs. Alla backpackers käkar typ middag där, men för stunden var det rätt lungt. Jag käkade två tonfick och avokadomackor till middag. Sen satt jag och njöt av lugnet en stund innan jag återigen letade upp ett internet café. Hade mailat mamma att logga in på skype vid 11 svensk tid (19.00 australisk tid) så hoppades att hon skulle vara online.



Hon var inte online. Men snackade lite med Jenny på skype och sen ringde hon hem till mig och pappa loggade in. Så snackade med honom ca 40 minuter. Sedna köpte jag en biljett till flygbussen som skulle gå 21.30 precis utanför detta backpacker/internetcafé. Jag gick sedan mot natt marknaden där jag planerade att förstrå lite tid medan jag väntade på bussen. Men precis utanför stod en gatumusikant som vi hört en dag tidigare. Han var galet bra och jag stod och lyssnade på honom bland många andra i ca 40 minuter innan jag gick och hämtade mina väska och mina prylar. Sen gick jag tillbaka och lyssnade på honom ca 25 minuter innan jag gick för att hinna med bussen till flyget.




Jag stod vid hållplatsen/där jag skulle bli upphämtad ca 10 minuter innan bussen kom. Men en annan flygbuss hade kommit och släppt av massa folk innan den kört vidare. Men om jag skulle åkt med den skulle de ha vetat det. För när jag bokade min biljett så skickades information till bussen så den vet att en person ska med härifrån den här tiden och sen betalar man halva kostnaden på bussen.

När jag sedan extrakollade min biljett så såg jag att det stod att jag skulle åka 21.30 den 19e juni, dvs. imorgon. Så jag gick in och frågade tjejen bakom disken om hon kunde höra om bussen redan åkt och/eller se till att den kom och hämtade mig. Nästa buss gick inte förrän 23.30 och det skulle ta ca 40 minuter till flygplatsen så det kunde bli lite tajt om tid då.

Hon ringde och fick först inte tag på han som körde bussen men sen så svarade han och ca 10 minuter senare kom han och hämtade upp mig. Sen åkte vi och hämtade upp ett annat par, killen var från england och tjejen från sverige, innan vi åkte till flygplatsen.

Väl där checkade jag in. Alla fick även 10 dollar värdecheck för mat uppe i cafet så när jag checkat in satte jag mig och tog en kopp te och en bit nötslice. Sen gick jag och satte mig på en bänk. Efter en stund kände jag hur ögonen höll på åk igen och tillsut kunde jag inte göra nått åt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0