Australien, gold coast (Lördag 11/06/2011)

Jag vaknade tidigt vid typ sju, för Romelia och barnen var redan vakna. Dem hade troligen redan vart vakna ett tag men jag hade sovit igenom en del av det men nu började de bli mer högljudda så det vart typ omöjligt att sova vidare så jag fällde ihop min säng och vek ihop mina sovsäck och mina lakan. Sängen blockerad typ dörren.

Vi käkade jättegod frukost med typ rostade hamburgerbröd och supergod fruktsallad med äpple, jordgubbar, vindruvor och dyr banan. Bananerna var svindyra p.g.a översvämningarna och de i Queensland (där vi befann oss). JAg har för mig att de brukade odla och sälja 450 000- 500 000 banar per vecka. Men nu efter alla översvämningar hade många bananodlingar förstört så affärerna fick bara in ca 45 000 banan per vecka vilket gjorde att bananpriser steg i höjden. Bananerna kostade 13 australiska dollar/ kg vilket är typ 85 kronor kg!

Efter frukosten åkte vi till en outletaffär där jag köpte en bikini för 10 AUD (65 kronor)  + lite smink.

Efter shoppingen mötte vi upp Kevin och Glenda och hade "prawn feast" Så galet gott med färska räkor direkt från kajen. Vi köpte dem på vägen till Kevin och Glenda och jag måste säga att man kan inte annat än älska färska skaldjur. Vi köpte förutom två olika sorters räkor även en krabba och en "bug"  Oj så gott!





Efter lunchen gick vi ner till parken där alla barn, stora och små, kunde leka av sig ruset.

Efter det åkte vi till fler outlet affärer. Jag köpte en nackkudde till när jag åkte flyg, buss m.m. På vägen hit i flyget hade jag försökt sova men fått jätteont i nacken så tänkte försöka eliminera det + att jag tänkte att de kunde vara bra att ha när jag åkte runt sydön i buss. Dessutom kostade den bara 65 kronor och var superskön. Sen köpte jag även två böcker till Jaxson en om alfabetet och en som han kunde lära sig färgerna med, båda för 25 kronor. Det var såna böcker med glitter i som han gillar!

Efteråt åkte vi tillbaka till lägenheten där vi tog en snabbdusch och gjorde oss fina för att gå ut och se en komedishow (bara de vuxna) Vi åkte först till Kusinerna (typ 3 minuter från där vi bodde) där vi fick middag. Kycklingburgare och sallad och till efterrätt chokladtårta och lemon/maräng tårta OMG så gott. ÄVen denna gång var det aunt Robyn som bakat.

Vi fick sen skjuts med en minibuss som var gratis och var till för att folk skulle kunna dricka utan att köra. Komedishowen var kul det jag orkade översätta och förstod men vissa skämt var lite för råa och efter ett tag lade jag allt fokus på att hålla ögonen öppna. Jag var galet trött men det hade jag vart i stort sett ända sedan jag vaknade i morse och jag kände att det började ta ut sin rätt nu. Efteråt åkte vi gratisbussen hem. Riktigt bra att de hämtar upp och släpper av utanför dörren så att folk inte dricker och kör. Vi borde ha såna i sverige också. (men de är bara för särskilda event. )

När vi kom tillbaka till lägenheten vid 1-tiden. Bäddade jag ut min säng helt själv på rekordtid. Vanligtvis behövs det misnt 2 personer för att vika ut sängen. En för att hålla ner sängen så att den inte lyfts upp när man viker ut den och en för att faktiskt vika ut den. Men på nått sätt lyckades jag helt själv och det gick rätt fort också. JAg bäddade upp den snabbt och så fort huvudet träffade kudden var jag puts väck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0