Australien, Cairns (fredag 17/06/2011)

Tro det eller ej men det blev ännu en tidigt morgon. Men det är som det ska vara när man är i ett nytt land. Man måste ju utforska så mycket som möjligt ju och ta vara på varje liten solstråle. Idag klev jag upp vid kvart i sex. Jag tog en dusch och drack en kopp te. Det blev ingen riktigt frukost hemma idag, för vi skulle på ett wildlife habatit (ett ställe där de tar in skadade djur och låter dem återhämta sig innan de släpper tillbaka dem i regnskogen. De föder även upp vissa djur som de sedan släpper ut och vissa får stanna livet ut här) där vi skulle ha frukost med fåglarna klockan 8. Det låg en lite bit bort så vi planerade att åka redan 7.15. Men som vanligt så lämnade vi inte i tid. Vi åkte ca 7.25 men kom fram exakt i tid. Vi var där åtta och vi var de första dit så vi kunde välja att sitta vid det enda bordet i solen. De hade värsta frukostbufén: äggröra, bacon, typ potatisbullar, mackor, scones, crossianter, russinbröd, yoghurt, müsli, flingor, chokladflingor och massor med frukt: kiwi, melon, grapefrukt, russin, äpple, ananas, stjärnfrukt, popo (tror de heter typ så) och torkad banan (färsk är nog för dyr) Dessutom hade de en kaffe automat med några olika kaffesorter men även te och varm choklad. Dessutom hade det olika fikabröd och bullar samt äpple-, apelsin- och ananasjuice.


När vi käkat på tok för mycket frukost gick vi och tittade på alla fåglar runt om i lokalen. De satt på typ avhuggna träd eller små träd runt om i lokalen på pinnar och spanade in alla som käkade frukost. Det var mest papegoja liknande fåglar i regnbågens alla färger men även ugglor m.m. Jag fick en liten färgsprakande fågel på axeln.



Sen gick vi vidare och tittade på koalorna innan vi gick för att mata kängururna innan alla andra fick för sig att göra det. Vi handmatade kängurur och wallabies (små kängurur typ) vilket var rätt coolt. De flesta kängurur åt försiktgit från handen medan andra var lite mer vårdslösa och ivriga. Vi gick omkring i en stor inhängnad med massor med löst strövande djur. Förutom kängurur och wallabies fanns det även ankor och massvis med andra fågelarter. Bland annat en jättestor stutsliknande fågel. Men den var inte intresserad av maten vi hade med oss.






När vi vart less på mata kängururna/maten tog slut, gick vi och tittade på krokodilerna. Först kunde vi knappt se dem.


Kan du se krokodilen?


Vi kunde sedan se några krokodiler som låg och solbadade på klipprorna:

När vi tittar klart på krokodilerna gick vi och tittade på djuren i regnskogen. Vi fick då en halv guidad tur, men det var mest fåglar där. Efter det gick vi och lullade på en liten stund innan jag kunde hålla och ta kort med en koala.


När jag fått min bild åkte vi först till Port douglas. Där de har en väldigt känd strand (bakrunden på bilderna under)


Sen åkte vi till några som Romelia kände genom sitt jobb. En av klienterna som hon städar åts syster och man var de vi mötte upp. Mannen (john) och Dominic skulle fara och köra mountinbike på nått ställe som han brukade fara på och Romelia, jag och Jacob och Kiera åkte till ett lokalt badställe (en fresh water pool) fritt från krokodiler, hajar och andra farliga djur. Hit brukar lokalborna komma på sommaren när de ska bada. Det var värsta fint där. En liten bäck/fors/ström som forsade fram. I mitten blev det som en liten stenö där vi beslutade oss för att lägga våra handdukar och sola en snabbis. Men innan vi hann göra det så lyckades Jacob förlora sin ena sko i strömmen, när han skulle kasta den ca 1 meter över vattnet. Så skon flöt iväg, så jag fick lov att vada iväg och hämta den. Det gick bra där de inte var så djupt för där kunde man se att det inte fanns några krokodiler som låg och lurade men när det blev lite djupare, typ en meter, blev det mycket svårare. Så jag fick lov att ta några snabba steg för att plocka upp skon. Fast nu när jag tänker efter så kan jag garantera att det inte fanns några krokodiler när för vattnet hade typ samma temperatur som i sverige - iskallt!


Jag åkte rushkana i forsen. Vilket speed! :)



Men senare på kvällen hörde vi att de sett en 4,5 meter(!) lång pytomorm därikring för bara några veckor sedan. Den hade legat på grusvägen vi kört efter för att sola och de hade fått stänga av vägen tills den beslutat sig för att flytta på sig. Pytomormar är visst inte giftiga men jag tror ändå inte att det hade vart så skönt att bli biten, ja eller ihjälklämd av ormen eller vad det nu är pytomormar gör för att döda sin offer.

Vi solade och badade samt hoppade frånde klippor som fanns där i ca 1,5 timmar innan Dom och John kom tillbaka från sin mountinbike tur. Sen stannade vi ytterligare 30-45 minuter innan vi åkte hem till john där vi bjöds på middag. Innan middagen gick vi på en promenad på stranden med john och hans två hundar. Hans fru Mary stanande hemma och lagade i ordning maten.



Vi bjöds på kycklingspett och två olika sorters sallader, samt potatis och bröd. Barnen fick glass till efterrätt och en bit choklad. Min mage var fortfarandde inte återställt efter frukosten. Jag åt inte mycket till lunch men lyckade få i mig en macka innan vi åkte och badade. Vi stannade en liten stund och snackade. Sen åkte vi tillbaka och packade.

När vi senare på kvällen kom tillbaka til lvår lägenhet packade vi i ordning alla våra grejor till morgondagen. Dominics och Romelias flyg gick klockan 7 på morgonen, vilket innebara att de var tvunga att vara incheckade senast klockan 6 för då stängde check in. Så de behövde vara på flygplatsen vid typ 5.30. De behövde även lämna tillbaka bilen som de hyrt innan de åkte. Så de behövde åka vid typ 4. Men det blev inte precis en tidig kväll för det för det var mycket som skulle göras. Jag packade i ordning mina grejor (de som ajg kunde) och gjorde mig klar för morgondagen. Sen diskade jag undan allt i diskmaskinen för de hade inte diskats ordentligt eftersom vi hade slut på masindiskmedel. Sen fanns det inte mycket mer jag kunde göra så jag chillade lite innan jag gick i säng. Men klockan var efter 11 innan jag gick och la mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0