01/10/2010

Min första natt här i nz var det iskallt i sängen, åtminstone till en början. Men sen sov jag rätt bra. Jag vaknade dock på morgonen vid 8 tror jag av att Jaxson skrek. Så jag gick upp efter en liten stund, fast jag hade kunnat sova/ligga i sängen så länge jag ville, för Sandra den andra Au pairen kunde ta hand om barnen själv ett tag idag eftersom jag fortfarande behövde ställa om dygnet efter resan. Alltså resan var helt sjuk. Jag hade ingen klocka så jag visste inte vad tiden var. Fast det hade troligen inte spelat någon större roll för tiden ändrades ju hela tiden när vi flög för vi kom ju in i nya tidszoner typ jämt. Jag hade aldrig vetat vilket datum det var när vi landade om det inte stått på biljetten.
 
De första timmarna vaken spenderades i huset, lekte lite med barnen käkade frukost. m.m. Frukost = Toast av vitt bröd som är jättetunt, med ost på. Fast man kan inte ha så stor bit ost, för osten är tjockare än mackan!! + att jag inte är så förtjust i vitt bröd så tänkte är det detta jag ska käka i 10 månader nu...? vart har jag kommit? 
Dom har inget mörkt bröd, inget fil bara mjölk och flingor med massa socker. Ingen bra start på en dag kanske. Mjölken är förresten helt okej. Inte som norrmejerier men inte som vattenblask heller. Vattnet från kranen går att dricka och smakar helt okej. Inte som vattnet hemma men jag dricker det i alla fall. Fast på Malta gick det inte att dricka, fast det var rent men det smakade piss! Så jag är glad att vattnet här är mycket bättre. 
Men hur som helst! Efter frukost så åkte vi till ett badhus med Jaxson och Korbyn och granntjejen Kiara (vet inte om det är så det stavas) Badhuset låg inte allt för långt bort tror jag... På vägen dit stannade vi i alla fall och köpte ett telefonkort till mig så nu har jag ett nz nummer det är +64220417836 tror jag om jag kommer ihåg rätt! Så ni kan nå mig där om ni vill! 
 
Haha vill ni veta några lite roliga saker? Klart ni vill! Jag gav ju familjen lite presenter igår som jag tror jag nämnt. Hur som helst de fick torkade trattkantareller i en burk, en burk hjortronsylt, handdukar med älgar på och barnen fick varsin marabou chokladkaka. Pappan öppnar burken med hjortronsylt och brer på ett lager på mackan till frukost! 
 
Förresten en annan konstig sak. Första kvällen när vi skulle käka middag, fick alla varsin tallrik med lasange och lite sallad på en tallrik. Jag tog min tallrik och satte mig vid bordet där vi precis höll på spela ett parti Skip-Bo btw. Men alla andra satte sig i soffan (där det inte finns något bord) Jag trodde först det var för att vi spelade skip-bo där just idag och det inte fanns plats åt alla men det visar sig att de käkar där varje dag alla måltider! Helst sjukt! Och det kan inte vara så bra vanor för barnen heller!
 
Haha vill ni veta några lite roliga saker? Klart ni vill! Jag gav ju familjen lite presenter igår som jag tror jag nämnt. Hur som helst de fick torkade trattkantareller i en burk, en burk hjortronsylt, handdukar med älgar på och barnen fick varsin marabou chokladkaka. Pappan öppnar burken med hjortronsylt och brer på ett lager på mackan till frukost! 
 
Förresten en annan konstig sak. Första kvällen när vi skulle käka middag, fick alla varsin tallrik med lasange och lite sallad på en tallrik. Jag tog min tallrik och satte mig vid bordet där vi precis höll på spela ett parti Skip-Bo btw. Men alla andra satte sig i soffan (där det inte finns något bord) Jag trodde först det var för att vi spelade skip-bo där just idag och det inte fanns plats åt alla men det visar sig att de käkar där varje dag alla måltider! Helst sjukt! Och det kan inte vara så bra vanor för barnen heller!
 
Efter det så åkte vi förbi något supermarket där jag köpte schampo och balsam (hade inte tagit med mitt och lånade Kylies igår så behövde ett eget) Jag hittade herbal essense som dom av någon anledning slutat sälja i Sverige (som allt annat jag gillar) Så köpte den i alla fall och en ny tandborste för min gamla försvann på planet. Jag tror jag glömde den när vi klev av i LA och sen var den borta. Så jag behövde en ny! Sen hittade jag typ fil eller det står yoghurt men jag tror det är så nära fil man kan komma! Så blev ett paket sånt för frukost framöver. Kylie och Braedon kan köpa det åt mig sen bara jag säger till, vilket jag måste göra - snart :P
 
Sen vart det lunch, McDonalds för barnen(!?) och sushi för mig och Sandra. Jag skulle inte ge Mcdonalds till mina barn, ursh! Menmen om jag uppfattar allt rätt så måste man typ ge barnen vad de vill ha(!) Men jag ska få lite mer info om allt efter att Sandra åker. Då ska jag och kylie prata lite. Hon tyckte tydligen Sandra var gnällig eller nått men det tycker inte jag! Sandra är hur snäll som helst! 
 
Efter maten bar det av till badhuset. Det kostar inget för vuxna om man har med ett litet barn som Jaxson. (förutom en vattentät blöja som går på typ 15 kr) Sandra sa att hon brukade ta med honom och bada på veckorna ibland. Tror jag kommer göra det rätt ofta jag med. Han älskar att bada och det gör Korbyn också. Jag hade ingen kamera med mig till badhuset så det blev inga bilder därifrån. 
 
Efter badet åkte vi hem igen. Sen blev det lite tid för lek och sånt. Jag tror jag och Sandra satte oss vid datorn en liten stund också för föräldrarna var hemma. Sen åkte vi iväg på Korbys Touch Rugby alla utom Kylie. Touch rubgy är typ som vanlig rugby fast om någon tar i dig när du har bollen får du stanna och börja om. Efter att ditt lag blivit tagen 5 ggr utan att du lyckats ta dig över linjen och göra mål går bollen över till det andra laget. 
Det spelade en rugbymatch på typ 20 minuter sen tittade vi lite snabbt på lite äldre rugbyspelare sen åkte vi hem igen. 
 
Jaxson hittade en för honom jättestor rugby som han ville springa in på planen med. Han vill ju såklart göra allt som Korbyn och alla andra får göra!
 
När vi kom hem var det dags för barbque så Korbyn och Braedon fixde grillningen och så hade de fått gäster så vi pratade lite med dem, hjälpte till med maten osv. Sen var jag helst slut så gick i säng vid typ halv 11 kanske. Men idag så hade jag haft en typ elektisk filt som värmt upp min säng så idag var den varm och skön när jag kröp isäng. Tur det för jag frös likson igår jättemycket innan jag gick i säng. Jag satt och huttrade för dem har inte så bra isolering här tror jag. Sen hade de visst glömt sätta på värmen också. Men sängen varriktigt varm och skönt! Jag verkligen älskar den uppvärmbara filten!  
 
Nu ska jag börja gå i säng. Dels för att jag ska upp tidigt imorgon (typ klockan 6 eller när nu Jaxson vaknar) men mest för att jag fryser! det är verkligen jättekallt i mitt rum. Men jag fick veta idag att det är för att jag inte satt på värmen! Så jag ska be sandra visa hur man gör imorrn! Jag uppdaterar kanske resten imorrn eller när jag nu får tid. Nu ska jag krypa ner i min uppvärmda säng. Godnatt! 
 
P.S Jag har förresten haft mitt körkort 1 år idag utan att kraschat eller haft sönder nått eller fått böter! Grattis till mig själv! Undrar om 10 månader i nz med vänstertrafik kommer ändra det? Hoppas inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0