Lördag (27/11-2010)

Jag vaknade igen vid 6 tiden av att folk började springa in och ut ur rummet mycket på grund av att det var en cykeltävling i Taupo den helgen och första starten för de bästa cyklisterna var 07.15 och vi hade en i vårt rum som skulle cykla med proffsen. Han kom dock tillbaka innan vi ens han åka vid typ halv 8 för att hans cykel hade pajjat så det skulle ta 15 min att fixa, under tiden skulle han dock tappa ledargryuppen vilket skulle göra det mycket svårare att hålla tempot så det var inte värt att fortsätta. Han hade nämligen ett bröllop att hinna i tid till dessutom så han skulle nog inte hunnit heller om han lagat cykeln.

Jag mådde dock inte så bra på morgonen. Men lyckades få i mig en kopp te samt en halv banan. Tankte att det kunde vara bra att ha något i magen innan jag skulle hoppa ut ur ett flygplan. För även om jag inte mådde sa bra så skulle jag definitivt hoppa fallskärm! Det var ju något som jag verkligen sett fram emot. Som tur var fick jag nått piller av Jenny (en amerikansk tjej som jag delade hostel med) precis innan skjutsen till fallskrämshoppningen kom. Så när vi anlände till fallskrämshoppningen mådde jag mycket bättre.

Väl där fick vi information om vilka paket vi kunde köpa. dvs om vi ville ha bilder, filmer och massa annat. Jag valde ett silverpaket som innehöll massa bilder och en film från när jag hoppar. Så alla som vill är välkomna hem till mig för filmvisning när jag kommer hem! :)

När vi väl valt vårt paket (om man ville ha något) så gick allt väldigt fort. De gav oss lite tid att gå på toa (knappt) innan det ropade upp namnen på de första som skulle hoppa. Jag var i den första gruppen tillsammans med 2 andra tjejer från vår grupp. Vi var totalt 5 personen (men typ 15 i flygplanet som sedan begav sig upp i luften)

Nina, jag och Jer. De tre tjejerna från vår grupp som började hoppa:

När våra namn väl ropats upp gick allt väldigt snabbt. Vi tog på oss kläderna som vi skulle hoppa i, blev presenterade för vår instruktör som vi skulle hoppa med samt tog kort. Vi fick även se en video som visade hur vi skulle göra när vi hoppade, vad vi skulle tänka på m.m. Jag lyckades tyvärr missa typ hela den men fick en snabb genomgång av min instruktör på typ 15 sek. Efter typ 15 min satt vi alla i planet på väg upp i luften.

Det tog ett tag att komma upp till 15000 fett (tror det är typ 5000 meter) I början pratade alla på rätt mycket men när det började närma sig för oss att hoppa kunde man känna spänningen i planet. Först då började jag bli lite nervös. Men jag var fortfarande mest galet laddad och taggad! Jag trodde jag skulle vara mycket mer nervös än jag var, men jag var bara taggad till 1000!

Jag var sist ut ur planet sa fick först se alla andra bokstavligen försvinna ut ur planet innan det var dags för min tur.

Alla fick ta en avskedsbild innan de lämnade planet.

Att hoppa fallskräm var en otrolig känsla. Jag kan inte riktigt beskriva hur det kändes. Det är galet hur fort man faller. Jag fattade det första när killen som filmade mig (separat fallskräm) bokstavligen försvann när vi fällde ut vår fallskärm. Han bara fortsatte falla och redan efter typ 1 sekund kunde man knappt se honom längre! Jag föll för övrigt 60 sekunders fritt fall innan vi fällde ut fallskärmen. Jag har för mig att man inte fattar att man faller det första 15 sekunderna, men sen så. Det är i alla fall en otroligt härlig känsla så om ni får chansen så borde ni prova det. Det enda som störde mig lite var att jag hade nått som hände löst någonstans (typ ett snöre eller så) så det slog hela tiden i mitt ansikte, på min läpp så när jag kom ner hade jag en blå fläskläpp :P Landningen gick bra också föresten och jag behövde inte lösa ut min reservfallskärm!

Efter att vi hoppat fallskräm fick vi lov att vänta på den andra gruppen fallskrämshoppare. Det var 5 andra tjejer som också hoppade. Några av dem hoppade dock på den lägre höjden på 12000 feet.

När alla hade hoppat var vi redo att bege oss vidare. Vi åkte och käkade något först. Blev en sallad för mig men min mage var fortfarande inte bra och jag hade ingen direkt apetit men lyckades få i mig nästan halva. Efter det begav vi oss vidare till forsränning. Vi klände alla 8 in oss i en bil för 7stycken men det gick bara fint. Jag och en annan tjej delade bagageutrymmet så vi hade massor med plats!

 

forsränning:

Efter forsränningen fick vi mackor och ta och sen begav vi oss iväg tillbaka. På vägen stannde vi för att hoppa ner från en klippa som vi fått tips om av dem på forsränningen. haha mitt i en kurva bakom denns skylten fanns 8 meters hoppet som vi blivit tipsade om. Inget ställe man precis skulle stannat på annars!

Vattnet var så klart att det var helt sjukt. Det var så klart att det såg ut att vara typ 1 meter sjupt trots att det säkert var typ 5 meter. Vi såg en rätt hyfsad fisk simma omkring samt massa spigg. Det var kanske 8 meters hopp. NICE!

Efter det begav vi oss tillbaka till tauop för att hämta upp de andra tjejerna och möta dem vid deras bil. Sen begav vi oss alla till rotorua där vi skulle spendera natten och följande dag. Väl där begav sig några av tjejerna sig ut på middag medan jag och några andra var rätt så nöjda efter mackor och te och chillade på hostelet med te och lite lunchbarer och frukt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-12-13 @ 07:25:56
Postat av: Berit

Vilka fantastiska upplevelser och äventyr du får vara med om.Modigt av dej att hoppa fallskärm Jag skulle nog inte vågat.Förstår att känslan är något över det vanliga att uppleva jorden i fågelperspektiv.

2010-12-13 @ 07:31:37
Postat av: Rebecca

Ser helt underbart ut!! :D

2011-01-02 @ 11:59:17
URL: http://rebeccamedcc.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0