Nelson (tosdag 23/06/2011)

Idag regnade det i Nelson. Nelson ska tydligen vara det soligaste stället i NZ men jag har bara sett regn, regn och regn!

Idag blev det ett besök till museumet och Katedralen. Efter det gick jag till informaionscentrumet och hämtade upp lite broshyrer innan jag for och handlade. Jag handlade tonvis med nötter och när jag kom tillbaka gjorde jag min egen lilla nöt- och fruktmix! :)

Det blev en del... Tror det blev närmare 1,5 kg! Men jag ser det från den ljusa sidan. Det kommer räcka tills jag åker hem igen! :)

Dagarna mellan Australien och Sydön

Dagarna mellan min resa till australien och sydön packade jag och stukturerade i ordning alla mina grejor. Det blev en del tvättande också men inte så farligt mycket.

Jag sov till 10.30 på måndagsmorgonen och tog det sedan relativt lungt fram till 12. Jag duschade, käkade frukost, skypade med Jesper. Sen packade jag lite för sydön m.m. Jag försökte få tag på Glenda med hon var inte hemma. Jag och Helena bakade sedan äpplemuffins och äpple-smulpaj till lunch/fika och sen på kvällen typ så fort Kylie kom hem (vid typ halv 5) for vi och simmade. Vi simmade först 50+ längder (25 meters bana) sen satte vi oss i den aningen varmare poolen ca 10 minuter innan vi simmade 50+ längder till.

Sen gick vi och tog en lång dusch innan vi åkte och handlade lite frukt och nötter och sen åkte vi till en indisk restaurand där vi skulle möta upp några andra au pairer 19.30. Vi väntade 20 minuter men sen drog vi. När vi kom tillbaka hem igen såg vi att de hade ändrat tiden till 20.00

* * *

På Tisdagen tog jag sovmorgon till 09.00. Vid 10.30 mötte jag upp Romina för att åka på vår sista fika. Idag lyxade vi till det med att åka på ett jättebra chokald café typ. Vi drack varsin Belgium dark chocolate. Hur gott som helst med mörk varm choklad. Dessutom fick vi varsin pralin till.

Jag kom hem och strukturerade lite boenden till sydön. Sen på kvällen ordnade jag middagen. Jag skulle nämligen få välja middagen idag för det var min sista middag med hela familjen. När jag kommer hem från sydön är ju Kylie i wellington på jobb. Jag valde att vi skulle käka färsk lax idag. Vi har ju bara ätit färsk fisk en gång här och då friterade de den. Idag blev det ugnsbakad lax med potatis och morötter och lök i ugnen. Till det en sallad med tomat, gurka, sallad, rödlök, paprika, avokado och fetaost. Jag hade även gjort en sås med dill och citron. Till efterrätt blev det fruktsallad med äpple, apelsin, klementin, vindruvor, banan, kiwi och ananas, kunde serveras med hoki poki glass om man ville, för det var vad vi hade hemma. Det blev en lyckade middag och laxen blev supergod. Den riktigt smälte i munnen!

Efteråt gav jag Jaxson sina födeledagspresenter. Jag kommer ju inte vara där när han fyller 2 år så han fick dem nu istället! :)

Auckland - Nelson (onsdag 22/06/2011)

Jag hade ställt väckaren på halv 8 så jag skulle hinna förbi Romelia och lämna lite pengar jag var skylldig henne innan hon ev skulle till jobbet. Men jag hade varit uppe länge igårkväll och var väldigt trött på morgonen så jag somnade om och sov 10 minuter till innan snoozen gick igång. Då tvingade jag mig själv att gå upp och tog på mig en tjocktröja och jacka och tog med mig börsen och gick direkt till Romelia i min pyjamas för att betala tillbaka pengarna. Korbyn följde med mig för han var redan redo för skolan och tillsammans gick vi till Romelia. Han gick med JAcob och Kiera till bussen och jag stannade och pratade lite med romelia innan jag åter gick hem igen. Väl hemma ringde jag anna och snckade lite med henne på telefonen. Sen vid 9.15 pratade jag med mamma på skype medan jag käkade frukost sen hoppade jag in i duschen innan jag strukturerade upp min resa.

Halv elva fick jag skjuts med Helena till flygplatsen. Jag kom dit och checkade in och gick genom säkerhetskontrollen. Sen fick jag sitta och vänta en liten stund innan jag fick gå ombord. När jag skulle stänga av min mobil innan jag klev ombord kunde jag inte hitta den. Kanske var det inte den bästa förberedelsen om jag på nått sätt lyckades glömma min mobil hemma, tror jag och det var nog rätt nära att jag glömde börsen också. Hade stoppat den i jackfickan efter att jag betalat Romelia och sen hade jag typ glömt vart jag hade den... Men den följde med på resan i alla fall! :) Gällande moilen får jag väl lov att köpa en ny om jag inte hittar den, blir den billigaste jag kan hitta. Eller så skiter jag helt enkelt i det men det vore om inte annat bra med en väckarklocka.

Väl ombord på flygplanet serverades vi kaffe, te eller vatten och kaka, chips eller torkad fruktbitar. Jag tog frukt och te och satt och mumsade på frukten medan jag tittade ut genom fönstret. Pg.a askmolnet flög vi lite lägre än vanligt. Typ precis över molnen på 18000 feet. Vi kunde se en bergstopp vad som inte verkade långt från planets höjd. Det var rätt fränt att se den snötäckta toppen kika upp bland molntäcket om verkade täcka hela nordön. Flyget till Wellington var en aning försenat, kanske 5-10 minuter eller så. Och planet som skulle gå från Wellington till Nelson var rätt tajt förslutning på men vi hade checkat in hela vägen från Auckland så de skulle i alla fall vänta på oss.

Planet till Nelson var superlitet 50 platser. Jag satt längst bak i planet på rad 12. Varje rad hade dessutom bara två säten på varje sida av mittgången så 12x4 = 48 platser + att det fanns en halv rad 13 vilket gav planet 50 platser. Enda gången jag flugit i ett mindre plan var när jag hoppade fällskärm.

Flygturen till nelson från wellington var inte särskilt lång. Den tog bara ca 30 minuter. Under den färden fick vi ett glas vatten och en karamell. Väl framme vi flygplatsen tog det mig en stund att hitta vart man skulle hämta bagaget. Men jag klurade till slut ut att skylta måste peka att vi skulle gå ut. Väl ute var en liten folksamling med människor och sen rullade bilen som kör väskorna från flygplanet till bagagebandet vanligtvis fram bakom krönet på huset och stannade framför oss. Alla fick sedan ta sina/sina väskor från flaket på bilen innan den återigen körde iväg.

När jag hade min väska tog jag en shuttlebuss från flygplatsen. Klockan var då ca 15.00. Tanken var att jag skulle åka in till Nelson men jag fick mig en liten guidad tur runt den lilla eller ja rätt stora bay runt nelson. Dessutom bjöd chuförren mig på massa kiwifrukt och försklarade alla efter vägen. Nu kan jag dessutom säga att jag sett kiwifruktsträd och jag vet hur kiwifrukt växer! :)

Jag blev avlämnad utanför mitt vandrarhem vid ca 16.30 lite rikare på erfarenheter och en aning fattigare i plånboken. Han tog dock inget extra för min tur eller kiwifrukten utan jag betalade bara normalt pris för resan. Han hade varit tvungen att lämna en väska på andra sidan bayen så hade lite tidsnöd att hinna dit innan en särskilt tid.

Väl på vandrarhemmet fick jag veta att vi fick gratis middag och frukost (vilket jag redan visste) men fick vet att det var vegetarisk soppa och lokalt nybakat bröd som serverades och att fruksot bestod av flingor och mackor m.m. och att allt ingick i priset. Dessutom fick jag även ett paket snabbnudlar. De har dessutom en pool och spapool m.m. som jag kan utnyttja gratis. Jag fick dessutom 1,5 timmes graits internet som jag utnyttjade lite senare på kvällen. Lyckades då få tag på Helena som kollade om min mobil var kvar där hemma. Men hon kunde inte hitta den så hon ringde på den och jag kunde höra hur de ringde från någon av mina väskor. Så den hade kommit med i alla fall. Men jag hade inget minne av att packa ner den, men det var tur den kom med!

Tillbaks till Auckland (söndag 19/06/2011)

Jag vaknade av att de pratade i högtalarna och satte mig upp. Flyget var försenat till typ 02.30. Jag lyckades sedan hålla mig vaken tills planet skulle gå, men somnade och sov i princip hela flygresan sedan.

Jag käkade mitt äpple och min fruktbar och en liten bit macka innan vi landade och jag var tvungen att slänga all ev. mat jag hade kvar.

Det gick relativt fort att gå igenom tullen och säkerhetskontrollen gick i ett naft idag. Sen fick jag vänta ca 15-20 minuter på Romina. Men det var rätt skönt att vara på fast mark igen.

Vi åkte förbi McDonalds och tog en kaffe innan vi åkte hem. Jag hade fått en sms medan vi var på McDolands att jag skulle få spela matchen vi hade. Men jag hade bara frågat vart vi spelade för jag kanske skulle komma och titta lite.

Vi åkte hem iaf och jag for och tittade på matchen. Jag tog med mig mina skor men spelade inte. Sen åkte jag hem, tvättade och packade om mina andra resväska. Sen lagade jag lax till middag och en kladdkaka. Familjen kom inte hem förrän 21.30 och då var jag supertrött. Jag somnade så fort de kom hem och sov till 10.30 nästa dag.

dags för hemfärd igen (lördag 18/06/2011)

Remelia väckte mig vid typ 4 kanske(?) för att jag skulle krypa ur min sovsäck så att hon kunde packa ner den. Sen gav hon mig en filt från en av barnens sängar. Eller jag vet inte riktigt om det kalals väckning, för jag vaknade aldrig riktigt. Så fort jag kommit ur sovsäcken och fått min filt somnade jag om igen. Jag hörde aldrig när de lämnade huset. Jag behövde inte åka nu för mitt flyg gick inte förrän 23.00 ikväll och jag behövde inte vara på flygplatsen förrän typ 21.00

Jag sov sedan till typ 06.30 och somnade om och sov till 06.55. Jag gick upp tog min morgondusch, käkade frukost och packade i ordning de sista sakerna, typ tandborste, schampo, pyjamas, och mat. Jag hade fått lite av maten som vi köpt så hade packat ner: 3 mackor, ett äpple, 2 bars, en avokado, en birk tonfisk, lite mjölk, wasabikryddade macadaimia nötter och två vattenflaskor.

När allt sedan såg snyggt och prydligt ut i lägenheten, ingen disk och alla mina saker i resväskan + alla sängar bäddade tog jag mina grejor och begav mig iväg till bussen mot Cairns. Den gick 08.16. Jag hade säkert (enligt Romelia iaf) kunnat ta bussen som gick 09.16. Men jag ville inte chansa och kanske överraskas av hon som ägde lägenheten. För hon visste inte att jag skulle stanna här och de hade bara betalat för 4 pers. Medan jag väntade på bussen hann jag se två ödlor leka i lövenhögen på marken.

Jag åkte sedan in med bussen till Cairns där jag hittade ett hotell som hade lås så jag kunde låsa in mina stora feta resväska och lite andra minre prylar som jag inte behövde idag. De hade även datorer så jag köpte internet en timme och kollade så att mina flygtider fortfaranade var samma, läste mina mail och uppdaterade min blogg lite snabbt. Men flygtiderna verkade vara samma, inget ändrat eller inställt pg.a askomolnet i chile.

När jag var klar vid datorn, lånade jag toan och bytte om till min bikini. Sen gick jag ner mot stranden/poolen. Men först gick jag förbi en markand så tog en snabb titt där innan jag la mig ner på en liten strandplätt vid Cairns stora pool mitt i centrum. Det går nämligen inte att bada i havet här som sagt och Carins strand är som den i Clarks beach - det är ebb mest hela tiden.

Jag hade fått sms från Kylie som sagt att de inte kunde hämta mig för de var i Cambridge. Så jag messade Romina och hon skulle hämta mig från flygplatsen. Jag fick ett sms från jetstar att mitt flyg var försenat ca timmar och skulle inte avgå förrän 01.50 (istället för 23.00). Så jag nämde det och sa att hon kunde hålla koll så det inte blev mer försenat tills imorrnbitti då hon skulle hämta mig.

Jag låg och stekte en stund innan jag tog ett supersnabbt dopp i poolen. Det blir dock lite knepigt att bada allt för länge när man har alla värdesaker kvar på land. Sedan lade jag mig ner för att torka innan jag drog på mig kläderna och gick och köpte en glass. Det blev 3 skopor glass till lunch: Hasselnöt, blodapelsin och mörk choklad. Supergod glass, från samma ställe som Romelia köpte sin glass i torsdags efter vi dykt. Jag satte mig ner vid vattnet och käkade min glass. Fick bland annat se en helekopter lyfta på ca 100 meters håll.

När jag käkat min glass gick jag och solade igen. Fast denna gång på en mindra packad gräsplätt en bit bra mycket längre bort från poolen. När jag kände för ännu ett dopp sökte jag mig närmare poolen, tog ett dopp och la mig för att torka igen. Man torkade himla fort. Det började bli sent och jag ville inte vara blöt om solen skulle gå ner eller det skulle bli kallare så när jag egentligen kände för ännu ett dopp gick jag istället förbi marknaden ännu en gång.  Men precis som tidigare hittade jag inget. Men det var kankse inte så konstigt, för det var samma marknad.

Sedan letade jag upp en internet café i hopp om att någon skulle vara inne på skype, men icket. Klockan var ändå 815-9.15 svensk tid. Skickade några mail till Romina (hade slut på pengar i mobilen sedan allt smsande) och till mamma. Sen gick jag och kollade vilket tid de låste ytterdörren till hotellet där jag hadem in väska, men det var inte förrän efter 22.00 så det var lungt. Sen gick jag och käkade middag. Klockan var nu efter 6 på kvällen. Jag gick återigen ner till pollområdet där jag sett att det fanns massor med parkbänkar och BBQs. Alla backpackers käkar typ middag där, men för stunden var det rätt lungt. Jag käkade två tonfick och avokadomackor till middag. Sen satt jag och njöt av lugnet en stund innan jag återigen letade upp ett internet café. Hade mailat mamma att logga in på skype vid 11 svensk tid (19.00 australisk tid) så hoppades att hon skulle vara online.

Hon var inte online. Men snackade lite med Jenny på skype och sen ringde hon hem till mig och pappa loggade in. Så snackade med honom ca 40 minuter. Sedna köpte jag en biljett till flygbussen som skulle gå 21.30 precis utanför detta backpacker/internetcafé. Jag gick sedan mot natt marknaden där jag planerade att förstrå lite tid medan jag väntade på bussen. Men precis utanför stod en gatumusikant som vi hört en dag tidigare. Han var galet bra och jag stod och lyssnade på honom bland många andra i ca 40 minuter innan jag gick och hämtade mina väska och mina prylar. Sen gick jag tillbaka och lyssnade på honom ca 25 minuter innan jag gick för att hinna med bussen till flyget.

Jag stod vid hållplatsen/där jag skulle bli upphämtad ca 10 minuter innan bussen kom. Men en annan flygbuss hade kommit och släppt av massa folk innan den kört vidare. Men om jag skulle åkt med den skulle de ha vetat det. För när jag bokade min biljett så skickades information till bussen så den vet att en person ska med härifrån den här tiden och sen betalar man halva kostnaden på bussen.

När jag sedan extrakollade min biljett så såg jag att det stod att jag skulle åka 21.30 den 19e juni, dvs. imorgon. Så jag gick in och frågade tjejen bakom disken om hon kunde höra om bussen redan åkt och/eller se till att den kom och hämtade mig. Nästa buss gick inte förrän 23.30 och det skulle ta ca 40 minuter till flygplatsen så det kunde bli lite tajt om tid då.

Hon ringde och fick först inte tag på han som körde bussen men sen så svarade han och ca 10 minuter senare kom han och hämtade upp mig. Sen åkte vi och hämtade upp ett annat par, killen var från england och tjejen från sverige, innan vi åkte till flygplatsen.

Väl där checkade jag in. Alla fick även 10 dollar värdecheck för mat uppe i cafet så när jag checkat in satte jag mig och tog en kopp te och en bit nötslice. Sen gick jag och satte mig på en bänk. Efter en stund kände jag hur ögonen höll på åk igen och tillsut kunde jag inte göra nått åt det.

Australien, Cairns (fredag 17/06/2011)

Tro det eller ej men det blev ännu en tidigt morgon. Men det är som det ska vara när man är i ett nytt land. Man måste ju utforska så mycket som möjligt ju och ta vara på varje liten solstråle. Idag klev jag upp vid kvart i sex. Jag tog en dusch och drack en kopp te. Det blev ingen riktigt frukost hemma idag, för vi skulle på ett wildlife habatit (ett ställe där de tar in skadade djur och låter dem återhämta sig innan de släpper tillbaka dem i regnskogen. De föder även upp vissa djur som de sedan släpper ut och vissa får stanna livet ut här) där vi skulle ha frukost med fåglarna klockan 8. Det låg en lite bit bort så vi planerade att åka redan 7.15. Men som vanligt så lämnade vi inte i tid. Vi åkte ca 7.25 men kom fram exakt i tid. Vi var där åtta och vi var de första dit så vi kunde välja att sitta vid det enda bordet i solen. De hade värsta frukostbufén: äggröra, bacon, typ potatisbullar, mackor, scones, crossianter, russinbröd, yoghurt, müsli, flingor, chokladflingor och massor med frukt: kiwi, melon, grapefrukt, russin, äpple, ananas, stjärnfrukt, popo (tror de heter typ så) och torkad banan (färsk är nog för dyr) Dessutom hade de en kaffe automat med några olika kaffesorter men även te och varm choklad. Dessutom hade det olika fikabröd och bullar samt äpple-, apelsin- och ananasjuice.

När vi käkat på tok för mycket frukost gick vi och tittade på alla fåglar runt om i lokalen. De satt på typ avhuggna träd eller små träd runt om i lokalen på pinnar och spanade in alla som käkade frukost. Det var mest papegoja liknande fåglar i regnbågens alla färger men även ugglor m.m. Jag fick en liten färgsprakande fågel på axeln.

Sen gick vi vidare och tittade på koalorna innan vi gick för att mata kängururna innan alla andra fick för sig att göra det. Vi handmatade kängurur och wallabies (små kängurur typ) vilket var rätt coolt. De flesta kängurur åt försiktgit från handen medan andra var lite mer vårdslösa och ivriga. Vi gick omkring i en stor inhängnad med massor med löst strövande djur. Förutom kängurur och wallabies fanns det även ankor och massvis med andra fågelarter. Bland annat en jättestor stutsliknande fågel. Men den var inte intresserad av maten vi hade med oss.

När vi vart less på mata kängururna/maten tog slut, gick vi och tittade på krokodilerna. Först kunde vi knappt se dem.

Kan du se krokodilen?

Vi kunde sedan se några krokodiler som låg och solbadade på klipprorna:

När vi tittar klart på krokodilerna gick vi och tittade på djuren i regnskogen. Vi fick då en halv guidad tur, men det var mest fåglar där. Efter det gick vi och lullade på en liten stund innan jag kunde hålla och ta kort med en koala.

När jag fått min bild åkte vi först till Port douglas. Där de har en väldigt känd strand (bakrunden på bilderna under)

Sen åkte vi till några som Romelia kände genom sitt jobb. En av klienterna som hon städar åts syster och man var de vi mötte upp. Mannen (john) och Dominic skulle fara och köra mountinbike på nått ställe som han brukade fara på och Romelia, jag och Jacob och Kiera åkte till ett lokalt badställe (en fresh water pool) fritt från krokodiler, hajar och andra farliga djur. Hit brukar lokalborna komma på sommaren när de ska bada. Det var värsta fint där. En liten bäck/fors/ström som forsade fram. I mitten blev det som en liten stenö där vi beslutade oss för att lägga våra handdukar och sola en snabbis. Men innan vi hann göra det så lyckades Jacob förlora sin ena sko i strömmen, när han skulle kasta den ca 1 meter över vattnet. Så skon flöt iväg, så jag fick lov att vada iväg och hämta den. Det gick bra där de inte var så djupt för där kunde man se att det inte fanns några krokodiler som låg och lurade men när det blev lite djupare, typ en meter, blev det mycket svårare. Så jag fick lov att ta några snabba steg för att plocka upp skon. Fast nu när jag tänker efter så kan jag garantera att det inte fanns några krokodiler när för vattnet hade typ samma temperatur som i sverige - iskallt!

Jag åkte rushkana i forsen. Vilket speed! :)

Men senare på kvällen hörde vi att de sett en 4,5 meter(!) lång pytomorm därikring för bara några veckor sedan. Den hade legat på grusvägen vi kört efter för att sola och de hade fått stänga av vägen tills den beslutat sig för att flytta på sig. Pytomormar är visst inte giftiga men jag tror ändå inte att det hade vart så skönt att bli biten, ja eller ihjälklämd av ormen eller vad det nu är pytomormar gör för att döda sin offer.

Vi solade och badade samt hoppade frånde klippor som fanns där i ca 1,5 timmar innan Dom och John kom tillbaka från sin mountinbike tur. Sen stannade vi ytterligare 30-45 minuter innan vi åkte hem till john där vi bjöds på middag. Innan middagen gick vi på en promenad på stranden med john och hans två hundar. Hans fru Mary stanande hemma och lagade i ordning maten.

Vi bjöds på kycklingspett och två olika sorters sallader, samt potatis och bröd. Barnen fick glass till efterrätt och en bit choklad. Min mage var fortfarandde inte återställt efter frukosten. Jag åt inte mycket till lunch men lyckade få i mig en macka innan vi åkte och badade. Vi stannade en liten stund och snackade. Sen åkte vi tillbaka och packade.

När vi senare på kvällen kom tillbaka til lvår lägenhet packade vi i ordning alla våra grejor till morgondagen. Dominics och Romelias flyg gick klockan 7 på morgonen, vilket innebara att de var tvunga att vara incheckade senast klockan 6 för då stängde check in. Så de behövde vara på flygplatsen vid typ 5.30. De behövde även lämna tillbaka bilen som de hyrt innan de åkte. Så de behövde åka vid typ 4. Men det blev inte precis en tidig kväll för det för det var mycket som skulle göras. Jag packade i ordning mina grejor (de som ajg kunde) och gjorde mig klar för morgondagen. Sen diskade jag undan allt i diskmaskinen för de hade inte diskats ordentligt eftersom vi hade slut på masindiskmedel. Sen fanns det inte mycket mer jag kunde göra så jag chillade lite innan jag gick i säng. Men klockan var efter 11 innan jag gick och la mig.

Stora barriärrevet! (torsdag 16/06/2011)

Idag blev det till att kliva upp vid typ 6 på morgonen för att hinna in till Cairns och till 07.30 då vi skulle var där för att hinna med båten ut till stora barriär revet. Båten gick 08.30 men vi var tvungna att vara där 07.30 för att checka in, vilket innebar att vi var tvungna att åka senast 7 för det tar typ en timme in till centrum med bil in till dit vi åkte.

Jag packa med lite varmare kläder idag för jag vet av egen erfarenhet att även om det är fint väder ute så kan det blåsa jättekallt ute på öppet vatten. Och även om båten är vindtät så kan det vara skönt att värma sig efter att simmat i havet.

När allt var packat och klart och alla redo så åkte vi. Klockan han dock bli 5 över sju innan vi begav oss iväg. Som tur var hann vi in till Cairns innan morgontrafiken hade börjat på riktigt och vi kom till parkeringen ca 08.40. Vi parkerade bilen en kort promenad från båten och hamnen och gick sedan in. Vi möttes av en jättelång kö av människor som ville med alla olika typer av båter ut till revet. Men innan man kunde gå ombord var man tvungen att köpa biljetter eller hämta ut sin biljett i ett särskilt hus på kajen. På insidan påminde det jättemycket om en flygplats. Alla bolag hade sin check-in/bokning och det var samma slags kö-band och sick-sack köer som på flygplatser.

När vi fått vår biljett ställde vi oss i kön med alla andra ivriga resenärer. Vi fick först lov att gå igenom en säkerhetskontroll för att de skulle se att vi inte hade några bomber, eller ja att vi inte var terrorister. Tydligen tror de att Australien ska bli nästa land som blir drabbat av terrorister. Men vi passerade alla testet av väskor och gick ombord på vår båt.

Väl på båten berättade de lite snabbt om att vi skulle ha två olika slags informationsmöten. Ett för de som snorklade och ett för de som skulle dyka, båda 09.10. Vi hade bara anmält oss för att snorkla men man kunde pröva att dyka gratis och sedan välja om man ville göra det också. Jag och Dominic var rätt taggade på att dyka så vi gick upp på övervåningen för att gå på det mötet medan Romelia och barnen stannade där nere för att lyssna på snorklingsmötet. Vi fick lära oss om olika undervattenstecken, hur utrustningen fungerade och vad som var viktigt att tänka på m.m.

När det var klart vid 10-tiden bytte jag om till min bikini och smorde in mig med solkräm. Innan jag var helt klar så var vi framme vi revet och man kunde börja snorkla/dyka. Jag och Dom hade dock hamnat i sista gruppen för att dyka, grupp 8. Varje dykgrupp var på 4 personer, utom vår grupp där var det bara vi två. De hade två instruktörer och de skulle ta ca 15 minuter per grupp. Så det skulle ta ca 1 timme innan vi fick dyka, men tror det tog längre. Hur som helst så spelade de ingen roll. De var rätt skönt att få snorkla och utforska revet själv först. Jag tog mina simfötter som jag prövat ut direkt jag klev ombord på båten och min snorkel och hoppade i vattnet så fort jag var redo. Det var rätt varmt i vattnet även om det är mitt i deras vinter, ca 24°C och att simma utan våtdräkt var inget problem om man var svensk. Barnen hade dock våtdräkt och Romelia skulle behövt en för hon blev superfrusen efter första revet. Vi åkte nämlgien till två olika delar av revet. Varav den andra var det om man kan säga så aning bättre delen.

Jag tog massor med bilder med kameran. JAg tog bra många fler än Romelia och Dom och deras familj men det kan berott på att jag var i vattnet typ hela tiden. Under det första revet gick jag bara upp för att dricka lite snabbt några gången. Men så fort man kom upp ur vattnet blåste det superkallt så jag hoppade tillbaka igen så fort jag kunde för det var mycket varmare i vattnet. Jag gick även upp för lunch vid 11.30. De hade riktigt god lunch med fisk, sallader, pastasallad, korv, kött, räkor, mackor, te/kaffe m.m. När vi var mitt i lunchen kommer det och säger att det var vår tur att dyka nu men vi kunde få 5 minuter på oss att käka klart. När jag käkat klart gick jag och gjorde mig redo för att dyka. Jag hade fått låna Romelias rash-shirt, typ en bad t-shirt, eftersom hon inte skulle simma nå mer på detta rev för hon var genomfrusen. Efter jag fått på mig mitt viktbälte fick jag sätta mig på kanten av båten, typ en trappsteg som gick ner i vattnet. Sen fick jag ta på mig syrgastuben som en ryggsäck samtidigt som jag tog på mig mina simfötter och simglasögon m.m. Sen blev det dags att hoppa i och dyka ner under ytan. Men jag fick lov att flyta upp igen på en gång för de hade inte satt fast min syrgastubsryggsack ordentligt så den flöt upp över ansiktet på mig så jag kunde inte se nått... Så fick lov att fixa det innan jag återigen dök ner. Denna gång gick det bättre. Vi fick dock lov at hålla tag i båten först och göra två test. Det första testet var ett test som gick ut på att ta bort all luft i simglasögonen. Det andra gällde att man skulle klara att ta ut syrgastuben ur munnen, den fylldes då med vatten. Sen gällde det att sätta den mot munnen och blåsa ut allt vatten innan man kunde andas som vanligt igen. Båda testen gick bra och vi kunde välja om vi ville dyka eller inte. Vi ville båda dyka men var under det första dyket tvungna att hålla armkrok med instruktören. Det var hur coolt som helst att dyka och vi fick bland annat se en jättestor typ mussla (fast de heter inte så) som vi fick känna på. När vi tog i den så stängde den sig.

Det hela tog slut alldeles för snabbt. När vi var klara var det dags att åka vidare. Vi åkte till nästa rev typ 30 minuter bort. Medan vi åkte drack jag en kopp te för att inte bli lika frusen som Romelia. Sen när vi kom dit var jag snabbare i vattnet. Efter en liten stunds snorklande insåg jag att jag hade varit så uppspelt efter första dyket att jag glömt att boka ett andra dyk. Så jag skyndade mig upp ur vattnet och bokade ännu ett dyk. Det skulle dyka om ca 10 minuter, men sen ändrade de sig och sa att de skulle göra oss klara på en gång. Så jag gjorde mig klar genast och vi begav oss iväg. Denna gång behövde vi inte hålla armkrok med instruktören utan fick dyka fritt. Vi fick även vara under vattnet längre ca 30-40 minuter. Men tiden bara flög iväg. Vi hann dock se och göra massor under den tiden:

en liten sjöstjärna

bit av korallen

jättemussla

sjögurka, den käakr snad och bajsar sedan ut den renare.

konstig sjövarelse

Dom dök inte denna gång. Han kunde inte dyka samtidigt om mig för Romelia var ute på en annan lite båttripp och han ahde hand om Kiera och det visade sig sedan att min dykgrupp hade varit den sista. När jag dykit klar hann jag dock snorkal lite mer och ajg fick även med mig Romelia de sista 10-20 minuterna. När de blåste i pipan för att säga att det var dags att gå upp var det med tunga simtag jag simmade tillbaka till båten. Vi hade varit vid detta rev i 2 timmar, likadant med revet innan. Men jag hade kunnat stanna så mycket längre!

När jag kommit upp ur vattnet som sista man (och den som spenderar mest tid i vattnet av alla) gick jag och satte mig uppe på övervåningen, mot väggen där det var vindstila och solae lite i solen. Det var riktigt skönt det med, men så fort båten började köra blev det för kallt och jag gick in igen.

Väl inne bjöds vi på ananas, vattenmelon och rock melon. Lite senare fick vi även kex, ost och vin + att en av de som jobbade på båten sjöng för oss typ den 1,5 timmars långa resan tillbaka till land.

När vi kom iland vinkade vi hej då till besättningen som stod uppradade på bryggan. Alla som dykt fick ett diplom och sen begav vi oss ut på en promenad runt Cairns. Eftersom vi bodde ca 30 minuter utanför hade vi inte sett mycket mer av Cairns än ALLA trafikljus. JAg har aldrig i mitt liv sett så många traikljus på ett och samma ställe. De var i precis varje korsning om man körde på huvudgatan. Men vi lärde oss att köra på en bakgata.

Men nu hade vi ingen bil att oroa oss för, för den var redan parkerad och betalt på parkeringen. Vi gick istället och köpte glass och njöt av solen. Romelia köpe supergod glass på ett ställe. Om jag åker in till Cairns igen ska jag köpa glass där. Men jag och barnen köpte glass på ett ställe som hette Cold Rock. Man kunde blanda i typ vad man ville i glassen, Mars, twix, snickers, nötter, massa olika slags godisar osv, choklad, såser osv.

Vi åkte sedan förbi ännu en lekpark på vägen hem och sen åkte vi förbi en fisk shop där vi köpte fisk till middag. Efter middag var alla rätt trötta så vi var inte uppe så mycket längre utan gick isäng.

regnskogen (onsdag 15/06/2011)

Onsdagsmorgonen blev även den en tidig morgon. Jag klev upp vid 6 för vi skulle gå en prmenad längs stranden på morgonen. Innan vi ens hunnit ut ur anläggningen på en hektar, eller precis när vi var vid utgången hörde vi ett praslande ljud och ljudet av någon som knäcker en kvist. Men det kom bara stötvis och det blev högre och högre och rätt som det var hoppade en känguru fram bakom busken. Jag vart helt ställt och fick fram ett litet messkrik. Kängurun blev iaf rädd för mig/oss och gjorde en helomvändning och hoppade tillbaka in i skogen igen. Coolt att se en vild känguru på så nära håll dock. Såg förresten en på flygplatsen direkt när jag landade på cold goast från flygplanet men denna var mycket närmare, kanske 20 meter bort.

Efter vi sett vår käkguru fortsatte vi vår promenad ner på stranden. Vi hann dock inte gå så långt innan vi var tvungna att vända igen för att gå tillbaka hemmåt för att hinna göra oss klara för att åka till sky rail så vi var där vid 9-tiden.

Vi kom dit precis 9 och Romelia hade redan förköpt biljetterna så vi behövde typ bara checka in så fick vi våra biljetter i handen. Vi åkte upp i sky rail i en typ gondol (liten kur). Under oss bredde regnskogen ut sig. Dain Tree som den hette är den äldsta regnskogen i världen.

Vi hade tre stopp på vägen upp till kuranda som är en stad mitt inne i regnskogen. Det första stoppet var en liten vandrarstig. Det andra stoppet likaså + att man kunde se ett vattenfall. Det tredje och sista stoppet var Kuranda. Där gick vi runt och kollade i lite affärer och barnen köpte glass.

Vi såg även ett fjärilsställe. Skillnaden mot detta fjärilsställe och de jag besökt i Auckland var att detta ställe födde upp sina egna fjärilar medan de i Auckland importerade in sina. Så alla fjärilar som jag såg idag lever naturligt i regnskogen.

De hade även en marknad som vi tittade runt lite i efteråt. När vi var less på att gå omkring där åkte vi sky rail tillbaka ner igen. Denna gång utan att stanna och gå de andra stigarna.

Sen medan vi redan var i Cairns åkte vi och betalade för vår båttur till stora barriärrevet inför morgondagen. Tydligen skulle vi ha gjort det redan igår men när vi kom dit så sa de att vi hade kunnat betala det i samband med båtturen. Men eftersom vi redan var där betalade vi det med en gång. Vi köpte även till en undervattenskamera som vi hyrde och sedan fick en cd skiva var med bilder. Det blev billigare än att köpa en engångskamera + att bilderna säkert blev bättre.

Sen åkte vi och badade i havet. Jag tog och Romelia (halft) tog ett nabbt dopp innanför inhängat område. Man kan nämligen inte bada i havet här ananrs p.g.a hajar, krokodilen, stingrockor, maneter m.m. Men krokodilerna håller tydligen hajarna borta, inte för att jag vet om det är bra eller inte... nu är det i alla fall för kallt i vattnet för de flesta stingrockor och maneter :)

SEn åkte vi och köpte middag och idag bjöd jag på färska räkor ^^

innan vi åkte hem hann vi med att bada lite i en pool med rushbana på hotellanläggningen

Senare på kvällen åkte vi till night markets. Det var ett köpcenter eller typ mer marknadsstånd i köpcentret som ahde öppen mellan 16.00-22.00. Vi kom dit vid 20.30 och stannade till 22.00. Sen åkte vi hem och gick raka vägen i säng.

Gold coast - Cairns (Tisdag 14/06/2011)

Romelia väckte mig 04.45. Jag fällde ihop min säng och vek ihop mina sängkläder och min sovsäck innan jag hoppade in i duschen. Till frukost blev det en banan och müsli och sen packade jag klart mina sista saker + typ schampo, tandborste m.m. onnan jag hjälpte till med städningen.

Tanken var sedan att vi skulle lämna lägenheten 05.45 men det slutade med att vi inte lämnade den förrän vid typ 6. Först åkte vi och lämnade av en resväska som inte skulle med till Cairns hos kusinerna, innan vi åkte och lämnade nyckeln hos mäklaren igen. Sen begav vi oss slutligen iväg till flygplatsen. Först åkte vi dock förbi flygplatsen och fyllde upp bilen innan vi lämnade den på korttidsparkeringen. Vi kom till flygplatsen med ca 25 minuters marginal tills check-in stängde. Vi letade upp vår kö och som tur var så gick det fort i kön. När vi checkat in gick vi genom säkerhetskontrollen och sen gick Romelia och dom och barnen och köpte en varm dryck: te, kaffe och choklad, medan jag gick och fördrev tiden med att titta i lite affärer. Men precis när de fått sina muggar så var det dags att gå ombord. De fick inte ta sina take aways ombord utan var tvungna att dricka dem innan. Barnen bara slängde sina med Romelia och Dom drack upp sina mycket snabbt innan. När vi sedan gått ombord på planet fick vi sitta och vänta säkert en halvtimma innan planet lämnade flygplatsen. Vi skulle lämnat 08.10 men lämnade inte förrän nån gång efter 08.40. Jag sov sedan hela flygresan och vaknade precis innan vi skulle landa 11.15. Vi skulle dock egentligen landat typ 30 minuter tidigare om inte planet vart förseant.

När vi kom fram till flyet gick vi igenom ännu fler säkerhetskontroller och när vi kom fram till väskorna rullade de förbi precis när vi passerade så det gick fort att få bagaget som de checkat in.

Vi fick dock vänta ett rätt bra tag på hyrbilen. Men eftersom vi  åkte från gold coast till cairns (nationellt) så trodde säkert hyrbilssnubben att vi skulle komma från domestic flights men vi hade åkt med ett plan som senare skulle vidare till japan så vi var utanför internationel flights. När bilen sedan kom fick jag Romelia och Kiera vänta ca en timme på att Dom och JAcob skulle komma tillbaka med bilen efter att lämnat av snubben som körde dit den åt oss och fyllt i lite papper.

Det tog ca en timme att köra från flygplatsen till lägenheten. Men eftersom vårt plan blvit försenat så stannade inte tanten som vi skulle hyra lägenheten av kvar i själva lägenheten och väntade på oss utan hon lämnade iställlet bara nyckeln under dörramattan, vilket var bra för då såg hon inte att vi var en person mer än vi borde.

När vi kom till lägenheten vid ett tiden tog vi ett fopp i poolen och stekte lite lätt samtidigt som vi njöt av värmen och solen. Jag fick en liten lätt bränna under de 30 minuter vi tillbringade där, trots att jag smort in mig. Efter det åkte vi till DFO (typ tax free affärer) där jag köpte två BHar. Sen åkte vi och handlade lite mat. Efter det åkte vi till vår lägenhet och lagade middag innan vi gick isäng relativt tidigt. I denna lägenhet hade de också en bäddsoffa men det var väldigt obekväm så sov bara på soffan i en sovsäck, och jag sov gott efter en lång dag.

Australien, gold coast (måndag 13/06/2011)

Idag vaknade jag strax efter sju, gick upp tog en dusch och klädde på mig. Drack sedan en kopp te och satt och chillade till typ 8. Vi åkte då till Aunt Rob där vi skulle få frukost. Eller jag och Romelia lämnade av de andra där och åkte sedan och hämtade mormodern till kusinerna samt locklan som hade sovit hemma inatt. Madison hade sovit i vår lägenhet för föräldrarna var bortresta. När vi kom tillbaka till aunt rob vid ca 09.30 satte vi oss och snackade lite medan vi väntade på att frukosten skulle bli klar. Vi 10 tiden var den redo. Vi bjöds då på ägg och baconmackor med bönor i sås.

Efter frukosten åkte vi och kollade på superduperfina tavlor. JAg vart väldigt frestat att köpa en som jag blev helt kär i men frakten hem till sverig skulle bli en pina så jag tänkte på det men det har inte blivit av ännu och lär inte bli av senare hellerm tyvärr.

Efter det åkte vi till Byronbay. Australiens östligaste punkt. Men vädret sög det regnade och regnade i princip hela dagen. Det första vi gjorde när vi kom till byron bay var att käka sushi på ett sushistället där tallrikarna snurrade runt och man tog en tallrik med vad man ville ha. Efteråt gick vi och kollade i lite affärer innan vi köpte glass i regnet.
Sen åkte vi till ett ligthhouse där jag gick/sprang ut till den östligaste punkten i australien.

Sen sprang jag tillbaka till bilen innan vi åkte till tweed (shoppingcenter) men eftersom det var public holiday idag (drottningens födelsedag) hade dem inte öppet idag. Så vi åkte och handlade innan/till middagen. Det blev lax och sallad + pommes frites till barnen. Sen spenderade vi kvällen med att packa för att åka till Cairns tidigt i morgonbitti.

Australien, Gold coast (söndag 12/06/2011)

Det blev inte supermycket sömn i natt. Jag vaknde vid 7-7.30 men somnade om och sov till 08.00. JAg var galet trött i morse och hade lätt kunnat sova ett par timmat till. Men vi hade saker att göra idag och ville inte vara den som segade ner alla andra så gick upp och tog en dusch i hopp om att vakna till lite mer innan frukosten. Idag blev det uppskuret äpple och müsli. Sedan tog jag på mig mina chinos(långbyxor) som jag gått i nästan hela tiden här i australien, ILLA!

Efter fruksoten gick vi ner på stranden. Vi gick upp för en liten kulle från vart vi kunde se delfiner och massa surfare som försökte surfa på vågorna. Vi såg tyvärr inga valar. Jag hade tänkt att fara och kolla på valar idag men vädret var kasst så ajg sket i det idag. Får ta det när jag är i Kaikura (när jag reser runt sydön i NZ) I natt hade det nämligen blixrat och dundrat och det gjorde det fortfarande vid 7 när Romelia hade tänkt väcka mig för at göra mig klar och åka men vi hade sagt att om vädret var riktigt kasst så skulle vi skita i det och det var det..

Precis när jag och Romelia tänkte ta oss en promenad längs stranden började det regna så vi fick söka skydd istället och begav oss tillbaka till lägenheten. Vi åkte sedan och hämtade upp Locklan och Madison (kusinerna) och for och spelade bowling.  Jag spelade uselt, tror jag fick typ 104 poäng men vann ändå enkelt mot tvåan som hade typ 84 poäng. Efter bowlingen åkte vi och käkade på Hungry jacks (australiens version av burger king)

Efter maten åkte vi till aunt Robs hus där vi snackade och umgicks samt barnen såg nya narnia. haha jag var supertrött och fick lov att ta en tupplur på 30 minuter för att ladda batterierna. Vi käkade sedan pizza till middag och fick chocolate log, ananas och vattenmelon till efterrätt. Vi åkte tillbaka till lägenheten relativt tidigt idag och gick isäng strax efter 21.00 efter att spelat en omgång kort.

Australien, gold coast (Lördag 11/06/2011)

Jag vaknade tidigt vid typ sju, för Romelia och barnen var redan vakna. Dem hade troligen redan vart vakna ett tag men jag hade sovit igenom en del av det men nu började de bli mer högljudda så det vart typ omöjligt att sova vidare så jag fällde ihop min säng och vek ihop mina sovsäck och mina lakan. Sängen blockerad typ dörren.

Vi käkade jättegod frukost med typ rostade hamburgerbröd och supergod fruktsallad med äpple, jordgubbar, vindruvor och dyr banan. Bananerna var svindyra p.g.a översvämningarna och de i Queensland (där vi befann oss). JAg har för mig att de brukade odla och sälja 450 000- 500 000 banar per vecka. Men nu efter alla översvämningar hade många bananodlingar förstört så affärerna fick bara in ca 45 000 banan per vecka vilket gjorde att bananpriser steg i höjden. Bananerna kostade 13 australiska dollar/ kg vilket är typ 85 kronor kg!

Efter frukosten åkte vi till en outletaffär där jag köpte en bikini för 10 AUD (65 kronor)  + lite smink.

Efter shoppingen mötte vi upp Kevin och Glenda och hade "prawn feast" Så galet gott med färska räkor direkt från kajen. Vi köpte dem på vägen till Kevin och Glenda och jag måste säga att man kan inte annat än älska färska skaldjur. Vi köpte förutom två olika sorters räkor även en krabba och en "bug"  Oj så gott!

Efter lunchen gick vi ner till parken där alla barn, stora och små, kunde leka av sig ruset.

Efter det åkte vi till fler outlet affärer. Jag köpte en nackkudde till när jag åkte flyg, buss m.m. På vägen hit i flyget hade jag försökt sova men fått jätteont i nacken så tänkte försöka eliminera det + att jag tänkte att de kunde vara bra att ha när jag åkte runt sydön i buss. Dessutom kostade den bara 65 kronor och var superskön. Sen köpte jag även två böcker till Jaxson en om alfabetet och en som han kunde lära sig färgerna med, båda för 25 kronor. Det var såna böcker med glitter i som han gillar!

Efteråt åkte vi tillbaka till lägenheten där vi tog en snabbdusch och gjorde oss fina för att gå ut och se en komedishow (bara de vuxna) Vi åkte först till Kusinerna (typ 3 minuter från där vi bodde) där vi fick middag. Kycklingburgare och sallad och till efterrätt chokladtårta och lemon/maräng tårta OMG så gott. ÄVen denna gång var det aunt Robyn som bakat.

Vi fick sen skjuts med en minibuss som var gratis och var till för att folk skulle kunna dricka utan att köra. Komedishowen var kul det jag orkade översätta och förstod men vissa skämt var lite för råa och efter ett tag lade jag allt fokus på att hålla ögonen öppna. Jag var galet trött men det hade jag vart i stort sett ända sedan jag vaknade i morse och jag kände att det började ta ut sin rätt nu. Efteråt åkte vi gratisbussen hem. Riktigt bra att de hämtar upp och släpper av utanför dörren så att folk inte dricker och kör. Vi borde ha såna i sverige också. (men de är bara för särskilda event. )

När vi kom tillbaka till lägenheten vid 1-tiden. Bäddade jag ut min säng helt själv på rekordtid. Vanligtvis behövs det misnt 2 personer för att vika ut sängen. En för att hålla ner sängen så att den inte lyfts upp när man viker ut den och en för att faktiskt vika ut den. Men på nått sätt lyckades jag helt själv och det gick rätt fort också. JAg bäddade upp den snabbt och så fort huvudet träffade kudden var jag puts väck!

Movie world (fredag 10/06/2011)

Jag sov som en kunglighet på soffan i deras vardagsrum. Jag vaknade av att solen sipprade in genom rullgardinerna och klev upp och satte mig ute på balkongen med en kopp te och bara njöt av utsikten. Jag tog en dusch och käkade frukost på balkongen i lugnan ro, men sen fick jag skynda mig lite för tog lite väl god tid på mig...

Jag vaknade av att solen sipprade in genom rullgardinerna. (jag sov i soffan till höger)

nyvaken och i mina nya pyjamasbyxor, fast man set inte så bra hur de ser ut.

En snubbe som letade efter en skatt på stranden (eller nått sånt)

Flash lägenhet!

...08.45 var jag fortfarande på hoteller fast jag borde ha suttit i en taxi på väg till busshållplatsen/där jag skulle bli upphämtad med bussen. Efter ytterligare 5 minuters promenad hade vi tagit oss till stället där alla taxis gick från. Så jag sa snabbt hejdå till Kevin och Glenda och tackade dem så mycket för allt ännu en gång!

Sen körde taxin mig till shoppingcentret istället för ett hotell med liknande namn men tror det var mitt fel för jag trodde jag skulle dit fast Kevin hade gett direktioner nån till hotellet tror jag... aja. Jag missade bussen i alla fall. Och nästa buss gick inte förrän 10.35 och klockan var nu 09.10. Jag skulle möta upp Romelia och gänget vid movie world klockan typ 10.30 så jag kunde inte vänta på nästa buss om jag ville komma i någorlunda tid. Så jag beslutade mig för att leta upp informationen vid detta stora shoppingcenter, men jag hade ingen större tur med att hitta den. Istället sprang jag på cotton on. en butik där jag handlat igår. Jag hade köpt en kofta men hade märkt i morse att jag råkat köpa fel. Jag hade provat två men råkat köpa fel. Jag hade ju med mig alla min grejer nu eftersom jag skulle bo med Romelia och dem från och med nu så jag letade upp min kofta och gick in och frågade om ajg kunde byta, vilket gick bra. Jag hittade även en annan tjocktröja som också fick följa med hem. Sen hittade jag informationen. Den var bakon cotton on så jag frågade vart bussarna till movie world gick och fick svar att jag skulle ta en buss mot sea world typ från bart jag blivit avsläppt med taxin. Så gick dit och hittade bussen men när jag skulle betala så sa han att jag var tvungen att ta en anna nbuss för att komma till movie world så fick vänta ytterligare 5 minuter på min buss. Men de var ju ingen lång väntan. Bussarna till alla nöjesparker gick typ var 10e minut. Denna buss var dessutom mycket billigare än den andra. Den här bussen gick på bara 6 AUD (Australienska dollar) medan den andra bussen som jag hade planerat att åka gick på  21 AUD. Så jag tror det var meningen att jag skulle missa den bussen, byta min kofta och sedan komma med lagomt i tid. Jag anlände nämligen just efer 10.30 till Movie world. Men kunde inte se Romilia och gänget. Hade dock fått ett sms om att deras flyg var försenat så jag gick in på movie world, lämnade min väska i ett coolt skåp som styrdes av touch screen och man hade sitt personnummer + en färg som kod och kunde öppna och stänga skåper hur många gånger som helst utan att man behövde betala med pengar.

När jag lämnat de mesta av mina grejor i skåpet gick jag och såg en stunt show med bilar. Det var riktigt coolt. Bilarna sladdade med typ 10 centimers mellanrum, exakt samtidigt, de körde på två hjul och gick i två delar, hoppad över hus m.m. Rätt nice! Det hela avslutades med eld!

Efter det gick jag och åkte en berg-och-dalbana med loop. Den var riktigt nice. När jag stod i kön så messade Dom att de var vid movie world men vi beslutade att möta upp lite senare för jag stod fortfarande i kön och den gick knappt frammåt. Men när jag åkt klart stötte jag på Dom och Jacob så gick och åkte stockarna med dem. JAg satt längs bak men blev ändå blötast av alla. Sen gick de till barnavdelningen, men där var alla atraktioner riktigt mesiga så jag lämnade dem och gick för att leta upp Romilia och gänget. Men jag kundei nte hitta dem och de hade ingen telefon så jag kunde nå dem så jag gick och käkade lite lunch för jag började bli rätt  hungrig tror klockan var efter ett nån gång.

Efter lunchen gick jag och såg en 4D film där säterna rörde på sig, man fick vatten och luft sprutat på sig, bilden blev med levande (som 3D typ men med vatten, vind, fjädrar som kittlade och säterna rörde på sig) Men det var rätt fränt faktiskt

Efter det åkte jag supermans berg-och-dal bana. JAg fick lov att stå i kö typ 45 minuter innan jag kom fram och fick sätta mig i vagnen. Men då var vi tvungna att kliva ur igen för de skulle göra massa tester, sen körde de runt vagnarna och gjorde lite andra saker men efter typ 15-20 minuter fick vi sätta oss igen och denna gång rullade vi iväg från perongen. Efter typ 1-2 minuter var vi tillbaka igen och åkturen var över. Men det var Awsome!

När jag kom ut igen var det en parad på huvudvägen. Inte långt efter det hittade jag Romelia, Kiera och Madison (Jacob och Kieras ena kusin som följde med dem) Vi åkte en berg-och-dalbana som man åkte baklänges, i mörkret och i typ 5 minuter. Den var riktgt nice faktisk. Scooby doos berg-och-dalbana. JAg kan se mig själv i deras ålder åka den om och om och om igen! Vi åkte den t.o.m två gånger i rad nu men det var mest för att köerna hade minskat nu i slutet av dagen.

Vi begav oss sedan iväg till Madison och Locklans (tvillingar och kusiner till Kiera och Jacob) mamma och pappa, där vi bjöds på middag. Korv med bröd och sallad. Deras moster Robyn hade sedan gjort efterrätt: Passionsfrukt och kokosnöttspaj med risgrynsgröt till. Jag som verklgien saknat risgrynsgröten (särskillt till jul) blev rätt glatt överraskad.

Efter middagen åkte vi och hämtade upp nyckeln till lägenheten hos mäklaren. De hade den i en liten låst låda som man behöve kod för att öppna så det var lätt och smidigt. Sen åkte vi hem och gick och la oss rätt på en gång för alla var trötta efter en lång dag och vi skulle upp rätt tidigt på morgonen. Jag sov i en bäddsoffa med sovsäck och jag sov gott!

Avresa till Autralien (torsdag 09/06/2011)

Väckaren ringde klockan 03.00. Jag hade då sovit ovanligt (jag sover oftast riktigt dåligt innan jag ska ut och resa p.g.a av stress över att väckaren inte ringer och jag försover mig och missar mitt plan eller över massa andra saker som kan gå fel.) men i natt sov jag riktigt gott. Jag vaknade inte en enda gång under natten. Jag var dock riktigt trött när väckaren ringde, hade bara sovit ca 4 timmar. Men gick upp och tog en dusch sen käkade jag lite frukost. Det blev en banan och lite havregryn utblandat med lite mjölk. Jag gjorde även i ordning en macka att ha senare. Sen väntade jag otåligt på att Braedon skulle bli klar att åka. Han hade sagt att vi skulle åka 3.30 men vi åkte inte förrän 3.45 och någon dag senare hade han sagt att vi borde åka klockan 3.00 så kände att jag hann bli lite stressad över att ens hinna med planet.

När vi kom till flyget släppte Braedon bara av mig utanför flygplatsen och sen åkte han till jobbet. Det var en lång kö för att checka in men jag hann i tid i alla fall. Sen gick jag igenom säkerhetskontrollen men var tvungen att öpnna min väska och visa nått i min nessesär (troligen min nässpray). Sen tog jag mig till gaten där jag åt halv min macka och drack lite vatten och fyllde upp min vattenflaska inför flygresan. Sen löste jag lite sudoku tills det blev dags att kliva på planet. Planet var försenat ca en timme. Vi skulle åkte 06.05 men åkte inte förrän typ klockan 7 tror jag. Fast jag kan ha fel för jag var jättetrött och somnade nästan innan planet rullat ut på startbanan, men lyckades med nöd och näppe hållla mig vaken tills efter de gått igenom säkerhetsgrejen. Jag sov sedan 30 minuter, somnade om sov en timme, somnade om igen och sov 1-1/2 timme tills vi var nästan framme. Jag käkade då resten av mackan och drack lite av vattnet. Får inte ta med mig de in iaf.

När planet väl landade vid 08.30 lokal tid gick allt superfort. Jag tog mina väskor och gick genom passkontrollen i ett naft. Det gick extra fort för jag reste ju bara med handbaggage. Jag behövde inte ens röntga min väskor utan det var bara en hund som luktade lite på dem. Sen var jag helt plötsligt ute  och vid entreen till flygplaten. Jag hittade ett informations ställe och gick och frågade om vart bussarna gick från för det var inga skyltar. Så hon frågade vart jag skulle så jag sa Surfers paradise och sen undrade hon vilket hotell så nämde Kevin och Glendas hotell. Hon sa då att bussen stannade precis utanför hotellet. Så köpte en biljett till bussen och var där på en liten stund.

Det bodde i ett jättefint hotell på 25e våningen alldeles vid stranden. Så de hade superfin utsikt över standen men även över andra skyskrapor. Väl där fick jag en kopp te och vi hann snacka lite innan vi tog en taxi och åkte upp till Q1 (en skyskrapa med fin utsikt från) från vart vi njöt av utsikten och käkade lunch.

Sen åkte vi och shoppade (det var lite halvtaskigt väder, tydligen var det den kallaste dagen i juni sedan 1918!) Jag köpte ett par nya pyjamasbyxor igen! Sen köpte jag en kofta och en tjocktröja + en nyckelring. Det var rätt bra för de hade rea i typ alla butiker för det var drottningens födelesdag snart (vid alla public holidays är det rea i butikerna) Vi gick och tog en fika/glass och sen fortsatte vi shoppa. Sen gick vi till en chokladbutik och de köpte lite choklad till oss.

När vi shoppat klart åte vi tillbaka till deras lägenhet. Lite senare gick vi ut och käkade middag och de bjöd mig på jättegid mat. Först käkade vi musslor till förrätt och sen åt jag en jättegod fisk. Den riktigt smälte i munnen! Sen var vi jättemätta och åkte tillbaka till lägenheten där vi tog det lungt, käkade lite choklad och bara chillade. Rätt skönt för jag var rätt trött efter min flygresa.

Kevin och Glenda skämnde verkligen bort mig idag. De bjöd på all mat, dryck och fika. De betalade taxifärderna, choklad och jag fick dessutom ett superfint halsband. Men det jag njöt av mest var underbart sällskap. De är väldigt lättsamma och glada människor och jag hade njutit minst lika mycket av denna dag även om de inte bjudit mig på allt. Jag tycker det är jobbigt att bli bjuden på allt. Tur att jag fick betala för min egen shopping i alla fall annaras hade jag inte vågat köpa nått. Men de har blivit som mina nz grandparents. De ser till att jag har det bra hela tiden och vill mitt bästa. They got my back, always! Vilket är bra, särskilt om jag blir lämnad i sticket.

Australien

Hej alla dar hemma. Jag beinner mig nu pa ett internetcafe mitt i Cairns. Tankte inte skriva na mycket bara visa att jag lever och har det bra. Nu ska jag namligen ut i solen och bada lite. Synd bara att man inte kan bada i havet pa grund av krokodiler, hajar och stingrockor m.m. Men ska ta mig ett dopp i den enorma poolen mitt i stan. Haha den har t.o.m. sandbotten. Men ha det bast ska njuta av solen nu! Kram